• Follow us on
  • rss
Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Wykład

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Producentka, kuratorka, prezes Fundacji Kino Tańca. Jako tancerka zajmowała się tańcem współczesnym i kontakt improwizacją. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Stworzyła z Jackiem Owczarkiem Międzynarodowy Festiwal Kino Tańca w Łodzi (2002-2006) i wiele programów filmów tańca na festiwalach tanecznych i filmowych. Była kuratorką pokazów filmowych w ramach programu Nowe Horyzonty Tańca podczas 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu (wraz z Jackiem Gęburą) oraz pokazów filmów tańca i instalacji Mirror Me Shony McCullagh (Nowa Zelandia) podczas 8 edycji tego festiwalu.

Producent warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca Sic!, którego dyrektorem artystycznym jest Ilona Trybuła, a którego sześć edycji odbyło się w Teatrze Wytwórnia i Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Dwie edycje odbyły się wspólnie z festiwalem Ad Libitum. Na festiwalu Sic! w wystąpili m.in. Chanti Wadge, Rafał Dziemidok, Leszek Bzdyl, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski I Pracownia Fizyczna, David Zambrano, Magpie Music & Dance Company, Melba Kolektyw, Maria Mavridou, Julyen Hamilton, Les SlovaKs Dance Collective, Makiko Ito, Benno Voorham, Andrew de Lotbinière Harwood, Daniel Lepkoff oraz Boris Charmatz I Médéric Collignon. Wydaliśmy publikację Wykłady / rozmowy o  improwizacji tańca zawierającą materiał teoretyczny zgromadzony podczas 5 edycji Festiwalu. W 2016 roku odbył się całoroczny program Sic! Four Seasons w U-Jazdowskim.

Współpracowała jako producent z Pracownią Fizyczną w Łodzi od 2009, wspólnie zaprosili Davida Zambrano do realizacji spektaklu Soul Project/PL (2013), współpracowała także z organizatorami Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego w Połczynie-Zdroju.

Od 2009 pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie produkuje wystawy, katalogi, publikacje, pracuje z artystami nad realizacją nowych prac. Produkowała m.in. wystawy Political / Minimal, Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego, Zorka Wollny. Ikonografie szaleństwa, Robert Morris. Notes on Sculpture, Teresa Żarnowerówna (1897-1949). Artystka końca utopii. Koordynatorka wystawy i katalogu Stany życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym, której kuratorem był Jarosław Lubiak w National Art Museum of China w Pekinie, przygotowywanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi, Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Ambasadą RP w Pekinie.

Kuratorka, wraz z Katarzyną Słobodą, wystawy Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca (2013) w ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi. Stworzyły przestrzeń do doświadczania ruchu czerpiącego wolność z improwizacji, nakierowanego na kontakt. Na wystawie  pokazywane były zapętlone wielkoformatowe projekcje filmów, które łączyła osoba Steve’a Paxtona i program wydarzeń takich jak spektakle, warsztaty dla tancerzy i dla rodzin, wykłady performatywne, jamy improwizacji. Jednym z tematów, wokół których konstruowały program wystawy była partytura do improwizacji (ang. score), czyli struktura, zbiór zasad będących ramą dla improwizacji. Przestrzeń wystawy w ms2 była partyturą, która wypełniła się improwizacją widzów i artystów.

Artyści zaproszeni do blisko 50 działań performatywnych w przestrzeni wystawy to m.in. Ray Chung, Sebastian Flegiel, Natalia Iwaniec, Witold Jurewicz, Dawid Lorenc, Marcin Masecki, Yaniv Mintzer, Suavas Lewy i Piotr Gwader,Lisa Nelson i Scott Smith, Iwona Olszowska i EST / Hurtownia Ruchu,  Pracownia Fizyczna, Jan Peszek, Michał Ratajski, Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki / SzaZa, David Zambrano i Peter Jasko / Les Slovaks Dance Collective, Aleksandra Borys i Marysia Zimpel.

Współredaktorka antologii 25 tekstów Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca wydanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi (2013, Publikacja dofinansowana ze środków Instytutu  Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego). Autorzy / autorki: Michael Anker, Alain Badiou, Sally Banes, Curtis L. Carter, Zofia Maria Cielątkowska, Gilles Deleuze, Kai Van Eikels, Simone Forti, Susan Leigh Foster, Juliusz Grzybowski, Anna Halprin, Brian Holmes, Gabriela Karolczak, Jean-Luc Nancy, Cynthia J. Novack, Steve Paxton, Peggy Phelan, Yvonne Rainer, Nancy Stark Smith.

Kolejną książką, którą redagowała z Anną Banach i Juliuszem Grzybowskim był Taniec współczesny w Polsce w drugiej połowie XX wieku (wyd. Akademia Muzyczna w Łodzi, 2017, Publikacja dofinansowana ze środków Instytutu  Muzyki i Tańca). Antologia ta składała się ze źródłowych tekstów artystów takich jak Witold Jurewicz, Iwona Olszowska, Jacek Tomasik, Anna Maciejak, Hanna Strzemiecka, Melissa Monteros, Piotr Galiński, Zbigniew Bujakowski, Jacek Łumiński, Janusz Skubaczkowski, Prof. Ewa Wycichowska, Jerzy Maria Birczyński, Edyta Kozak, Wojciech Misiuro, Leszek Bzdyl,  Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak oraz Katarzyna Skawińska.

Wzięła udział w Seminarium SZTUKI WYKONAWCZE: Źródła i mediacje. TANIEC, Instytut Kultury Polskiej UW, IT im. Z.  Raszewskiego w Warszawie (2015). Prelegenci: Janusz Bałdyga, Erhard Ertel, Ewa Krasucka, Sonia Nieśpiałowska Owczarek, Katarzyna Słoboda.

Współautorka haseł do Słownika tańca XX i XXI wieku. Wywiad z nią ukaże się w książce Hanny Raszewskiej-Kursy Teoria tańca w polskiej praktyce (wyd. Universitas, 2018).

07/2018: wykład